Ændring af Coops behandling af dine oplysninger samt ændring af Coops medlemsvilkår

Den 7. januar 2026 træder nye medlemsvilkår i kraft og erstatter alle tidligere udgaver heraf. Samme dato træder ændringer i vores behandling af dine personoplysninger i kraft.

Udover en række mindre sproglige tilpasninger og opdateringer af selskabsnavne anvendt i medlemsvilkårene, vedrører ændringerne følgende:

1. Personaliseret markedsføring
2. Deling af dine data
3. Præcisering af, hvornår medlemsvilkårene kan ændres

Nedenfor gennemgås først ændringerne, og hvad de betyder for dig som medlem. Herefter følger de nye vilkår i deres fulde længde.

1. Personaliseret markedsføring 

Coop benytter personaliseret markedsføring for så vidt muligt at kunne vise dig reklamer, der er relevante for dig og for, at du kan få personlige tilbud. Personaliseret markedsføring vil sige, at vi i vores markedsføring over for dig via e-mails, på vores hjemmesider, i vores apps og hos de digitale medier og sociale platforme, vi benytter, kigger på, hvad du køber hos Coop med henblik på at målrette vores markedsføring over for dig i forhold til det, vi tror, der vil være mest relevant for dig.

Coop ændrer pr. 7. januar 2026 det juridiske lovgrundlag for behandlingen af din købshistorik til brug for personaliseret markedsføring. Hidtil har Coop baseret behandlingen til dette formål på det, der i databeskyttelsesforordningen kaldes ”kontrakt-hjemlen” (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, første afsnit, litra b)). Fremover behandler Coop disse oplysninger baseret på det, der kaldes ”legitim interesse” (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, første afsnit, litra f)).

Som nævnt ovenfor vil den personaliserede markedsføring fremover være baseret på en vurdering af vores legitime interesser. Hvis du vil vide mere om den vurdering, vi har foretaget i forhold til databeskyttelse, kan du læse mere i vores privatlivspolitik.

Hvis du ikke ønsker personaliseret markedsføring baseret på din købshistorik

Fremover har du mulighed for at sige nej til personaliseret markedsføring, der er baseret på din købshistorik. Foretager du ikke nogen ændringer, fortsætter behandlingen af dine personoplysninger i denne sammenhæng som hidtil. Siger du nej til personaliseret markedsføring, vil vi ikke længere bruge din købshistorik til at vise dig personaliseret markedsføring. I praksis vil det især betyde, at vi ikke længere kan vise dig dine personlige tilbud i appen og på din Coop profil.

Ønsker du at sige nej til personaliseret markedsføring, som beskrevet ovenfor, kan du altid ændre dine indstillinger ved at logge ind på din profil i Coop appen eller på medlem.coop.dk. Du finder muligheden på din profilside under ’Dine markedsføringsvalg’ og herefter ’Personaliseret markedsføring’.

 

2. Deling af dine data

Coops medlemsvilkår indeholder i dag følgende bestemmelse:
”Coop udleverer ikke din e-mailadresse eller andre af dine data til tredjepart.”

Denne bestemmelse ændres pr. 7/1-2026 til følgende:
”Vi deler kun dine data med tredjemand, herunder med vores samarbejdspartnere i medlemsprogrammet, hvis dette er tilladt i henhold til gældende lovgivning.”

Baggrunden for ændringen er, at Coop gerne vil kunne vise dig relevante annoncer fra vores samarbejdspartnere i medlemsprogrammet samt annoncer for Coops produkter, når du benytter de digitale medier og sociale platforme, vi annoncerer hos. På den måde kan vi med større sandsynlighed vise dig reklamer, der kan have din interesse, og undgå dem, der er ligegyldige for dig.
Det gør vi ved at matche oplysninger (fx e-mail eller telefonnummer) hos vores samarbejdspartnere og hos de digitale medier og sociale platforme vi samarbejder med, der i forvejen har de samme oplysninger om dig, fordi du er registreret som medlem, kunde eller lignende hos dem. Læs mere om dette i vores privatlivspolitik.

Et konkret eksempel: Har TV2 f.eks. registreret din e-mailadresse på et TV2 Play abonnement med matchende e-mailadresse i Coops system, så kan Coop vælge, hvilke reklamer du bliver mødt af. Er du ikke kunde hos TV2 Play vil de imidlertid ikke kunne identificere dig på baggrund af de oplysninger, som vi udveksler med TV2 Play.

Aktuelt samarbejder vi med følgende digitale medier og sociale platforme: Google LLC, Meta Platforms Ireland Ltd., TV2 Danmark A/S, JP/Politikens Hus A/S, Berlingske Media A/S, Aller Media A/S, Jysk Fynske Medier P/S og Snap Group SAS.

Fra tid til anden bliver Coop også opfordret til at deltage i forskellige forskningsprojekter. Hvor et sådant projekt efter Coops vurdering er i samfundets interesse, vil vi også fremover kunne dele dine oplysninger med konkrete forskningsprojekter, selvfølgelig under overholdelse af de regler, der gælder for brug af persondata i forskningsprojekter.

Hvad er lovgrundlaget for behandlingen?

Den behandling, der er beskrevet ovenfor, vil Coop fremover basere på det, der kaldes ”legitim interesse” (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, første afsnit, litra f)). Hvis du vil vide mere om den vurdering, vi har foretaget i forhold til databeskyttelse, kan du læse mere i vores privatlivspolitik.

Hvis du ikke ønsker, at vi deler dine oplysninger som beskrevet

Ønsker du ikke, at vi deler dine oplysninger som beskrevet ovenfor, kan du altid ændre dine indstillinger ved at logge ind på din profil i Coop appen eller på medlem.coop.dk. Du finder muligheden på din profilside under ’Dine markedsføringsvalg’ og herefter ’Annoncepartnere’.

 

3. Præcisering af, hvornår medlemsvilkårene kan ændres

Da vi ønsker at gøre det lettere for dig at vide, hvornår der kan ske ændringer i vores vilkår, har vi tilpasset afsnittet ”Ændring af medlemsvilkårene” i Coops medlemsvilkår, så det klart fremgår, hvornår ændringerne kan foretages.

Hvis du fortsætter med at være medlem efter ændringerne træder i kraft, betragter vi det som en accept af de nye vilkår.
Hvis du ikke accepterer de nye vilkår, kan du opsige dit medlemskab, inden de træder i kraft via kontaktformularen på coop.dk.

Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at ringe til Medlemsservice på tlf. 43 86 20 20 på hverdage mellem kl. 9 og 16.

Coops medlemsvilkår

Gældende fra 7. januar 2025

Som medlem af Coop amba eller en dansk brugsforening, der er medlem af Coop amba, er du medejer af en andelsforening. Dit medlemskab giver dig medlemsdemokratiske rettigheder og adgang til økonomiske og andre former for medlemsfordele hos Coop og hos de samarbejdspartnere, der er tilknyttet Coops medlemsprogram.

Ved ”Coop” forstås i disse vilkår Coop amba, Coop Danmark A/S, 365discount A/S og de tilknyttede danske brugsforeninger. De færøske og grønlandske brugsforeninger har egne medlemsvilkår.

Disse medlemsvilkår er underlagt Coop ambas og brugsforeningernes til enhver tid gældende vedtægter. Vedtægterne for Coop amba kan downloades fra Coop.dk. Vedtægterne for den enkelte brugsforening kan udleveres af den pågældende brugsforening.

Medlemskab og medejerskab

For at blive medlem og medejer skal du være fyldt 15 år. Enkelte brugsforeninger har en aldersgrænse på 18 år.

Når du melder dig ind, skal du betale et andelsindskud på 200 kr. Enkelte brugsforeninger har andre regler om andelsindskud. Du kan få oplyst reglerne i den pågældende brugsforening.

Andelsindskuddet er ansvarlig kapital. Du kan ikke blive ansvarlig for mere end det indskud, du har betalt. Du får ikke renter af andelsindskuddet.

Din bonus og dine medlemsrabatter i Coop udgør det økonomiske udbytte, du får som medejer af Coop, så jo mere du bruger dit medlemskab, desto mere får du ud af det.

Medlemmer indmeldt før den 30. april 2010 skal aktivt have samtykket til brug af data for at have adgang til de økonomiske medlemsfordele.

Tilhørsbutik

Ved indmeldelsen skal du vælge en bestemt butik som din tilhørsbutik.

Tilhørsbutikken kan være en Kvickly, SuperBrugsen, eller Brugsen butik.

Har du indmeldt dig ved at betale andelsindskud i en bestemt butik, bliver denne automatisk din tilhørsbutik.

Du kan når som helst skifte tilhørsbutik.

Medejerskab

Som medlem er du medejer af Coop amba eller en brugsforening, der er medlem af Coop amba.

Dit medlemskab er knyttet til tilhørsbutikken, hvad angår medlemsdemokratiske forhold. Er den valgte tilhørsbutik ejet af Coop Danmark A/S eller et selskab ejet af flere brugsforeninger, bliver du medlem af Coop amba. Er den valgte tilhørsbutik ejet af en brugsforening, bliver du medlem af den pågældende brugsforening.

Som medlem har du stemmeret og er valgbar til de styrende medlemsvalgte organer i Coop amba og de enkelte brugsforeninger.

Du har desuden mulighed for at deltage i andre foreningsaktiviteter, såsom aktivitetsudvalg og forbrugergrupper.

Medlemsprofil

Du får en personlig adgangskode til at logge ind i Coop appen og på Coop.dk. Her kan du bl.a. opdatere din profil, følge med i din bonussaldo, se medlemstilbud og til- og framelde dig markedsføring.

I egen interesse, bl.a. for at sikre at du modtager relevante meddelelser, bør du holde din profil opdateret. Din adgangskode er personlig og må ikke oplyses til uvedkommende.

Økonomiske medlemsfordele

For at få økonomiske medlemsfordele skal du sørge for, at dit køb registreres som et medlemskøb.

Dette sker normalt ved, at du registrerer købet elektronisk, f.eks. ved hjælp af Coops app, eller får dit fysiske medlemskort scannet. I nogle tilfælde skal du registrere dit køb som et medlemskøb på anden måde, som Coop eller den pågældende samarbejdspartner anviser.

Du har selv ansvaret for at få dit køb registreret som et medlemskøb.

Hvis du ikke ønsker et bestemt køb registreret som medlemskøb, skal du blot undlade af bruge Coops app, medlemskortet eller medlemsnummeret i forbindelse med det pågældende køb.

Bonus

Gennem Coops medlemsprogram får du bonus på køb af udvalgte varer og/eller services i Coops butikker og hos de samarbejdspartnere, Coop har indgået aftale med. Du kan til enhver tid se de aktuelle bonussatser og samarbejdspartnere i Coop appen og på Coop.dk eller få dem oplyst hos Coops Medlemsservice.

Din bonus indsættes løbende på en Medlemskonto, som du kan følge ved at logge ind på din profil på Coop.dk eller i Coops app.

Du kan når som helst bruge din bonus som hel eller delvis betaling i Coops butikker.

Medlemmer, der har samme adresse, kan samle deres bonus på en fælles konto, som de pågældende har adgang til.

Har du ikke foretaget noget medlemskøb i tre sammenhængende år, bortfalder eventuel bonus, der står på din konto.

Generelle og personlige medlemstilbud

Coop og samarbejdspartnerne tilbyder en række forskellige medlemstilbud, hvoraf nogle kan være udvalgt til dig.

De personlige medlemstilbud, som kun gælder for dig, er udvalgt på varer, som du ofte køber, eller som kan være særligt relevante for dig.

Coop udvælger dine personlige medlemstilbud på baggrund af de data, Coop har registreret om dig som medlem, se afsnittet nedenfor.

Nogle af medlemstilbuddene kan være knyttet til en specifik platform, f.eks. Coops app.

Den enkelte butik kan også indimellem have egne medlemstilbud.

Du kan se medlemstilbuddene ved at logge ind på din profil på Coop.dk, ved at være logget ind i Coops app og/eller via andre adgange, som Coop stiller til rådighed.

Andre medlemsfordele

Som medlem kan du få magasinet Samvirke udleveret gratis i Coops butikker, eller få det tilsendt med posten mod at tegne et abonnement.

Du kan også få tilbud om at deltage i arrangementer og aktiviteter, som arrangeres af Coop, herunder af din lokale tilhørsbutik.

Coop arbejder løbende på at udvikle fordelene til medlemmerne. Derfor kan du blive tilbudt nye fordele, der i nogle tilfælde kræver, at du opretter en særlig aftale som overbygning til disse medlemsvilkår. Dette kan være fordele i Coop, hos Coops datterselskaber, eller hos eksterne samarbejdspartnere. Du vil i hvert enkelt tilfælde få mulighed for at tage stilling til de specifikke vilkår, inden du tilvælger fordelen.

Registrering, brug og beskyttelse af data

Coop registrerer de oplysninger, du har givet i din profil, de oplysninger, der fremkommer, når du er logget ind som medlem og bruger Coops digitale platforme, din behandling af e-mails fra Coop og de købsoplysninger (dvs. bondata og fakturadata), der fremkommer, når du registrerer et medlemskøb hos Coop eller en samarbejdspartner.

De registrerede oplysninger bruges til:

  • At administrere dit medlemskab.
  • At beregne og tildele dig medlemsbonus.
  • At beregne og yde dig generelle og personlige medlemsrabatter.
  • At give dig adgang til andre generelle og personlige medlemsfordele og tilbud.
  • At optimere din brugeroplevelse på Coops digitale platforme.
  • At målrette Coops markedsføring til dig, hvis du ønsker at modtage en sådan markedsføring.

Vi deler kun dine data med tredjemand, herunder med vores samarbejdspartnere i medlemsprogrammet, hvis dette er tilladt i henhold til gældende lovgivning.

I Coops privatlivspolitik på Coop.dk kan du læse mere om, hvordan Coop behandler dine data.

Ændring af medlemsvilkårene

Disse medlemsvilkår kan ændres af Coops styrende medlemsvalgte organer i overensstemmelse med Coop ambas vedtægter.

Disse medlemsvilkår kan bl.a. ændres i tilfælde af:

  • Ændringer i Coop ambas vedtægter, f.eks. hvem der kan optages som medlem af Coop, samt hvilke butikker, der kan vælges som tilhørsbutik
  • Beslutninger fra Coops styrende medlemsvalgte organer, f.eks. nye eller ændrede strategiske målsætninger, mærkesager og lignende.
  • Markedsudvikling, f.eks. ændrede forbrugervaner og efterspørgsel.
  • Produktudvikling, f.eks. ind- og udfasning af fordele, platforme og indkøbsmuligheder.
  • Tekniske eller sikkerhedsmæssige årsager, f.eks. forebyggelse af hvidvask og misbrug i øvrigt.
  • Øgede driftsomkostninger, f.eks. ved inflation og øgede skatter / afgifter.
  • Lovændringer, domstolspraksis og påbud.

Når det er påkrævet iht. gældende lovgivning, vil du blive varslet i rimelig tid inden ændringen træder i kraft.

Bemærk at vi kun varsler digitalt, og at det derfor er vigtigt, at du altid har ajourført dine kontaktoplysninger på Coop.dk og i Coop appen, f.eks. e-mail og telefonnummer.

Ikke-væsentlige ændringer og ændringer til din fordel kan implementeres uden forudgående varsel.

Udmeldelse

Du kan til enhver tid skriftligt melde dig ud. Ved udmeldelse får du dit andelsindskud tilbage.

Hvis du har gæld til Coop, modregnes den før udbetaling af andelsindskuddet. Beløb under 50 kr. udbetales ikke.

Bonus kan ikke udbetales kontant og falder bort ved udmeldelse.

Øvrige

Eventuelle tvister afgøres ved de danske domstole.

Medlemsservice

Coops Medlemsservice kan kontaktes på telefon 43 86 20 20 eller via kontaktformular på Coop.dk.